تبلیغات
سماوات هاست GHorb.ir :: پایگاه مذهبی قرب

::  صفحه اصلی

::  ارتباط با ما

::  پخش زنده مسجد جمکران

::  پخش حرم حضرت ابوالفضل

::  پخش زنده حرم امام حسین

::  پخش زنده حرم امام رضا

::  پاسخ انلاین سوالات دینی

شعر

دست نوشته

حضرت آیت الله خامنه ای

آیت الله موحدی کرمانی

آیت حق جوادی آملی

شیخ حسین انصاریان

استاد هاشمی نژاد

آقای دانشمند

آقای پناهیان

حاج منصور ارضی

حاج سعید حدادیان

حاج محمد رضا طاهری

حاج مهدی سلحشور

سید مجید بنی فاطمه

حسین سیب سرخی

حاج محمود کریمی

مهدی میرداماد

حاج حسن خلج

نریمان پناهی

حنیف طاهری

حمید علیمی

امیر ترابیان

آذری - ترکی

دیگر مداحان

دیگر سخنرانان

: جستجـــــــــــو در سایت

 

سایت تبیان
سایت بلاغ
مهدیه تهران
نوری همدانی
وحید خراسانی
سایت گلپایگانی
سایت حدیث نت
سایت حوزه علمیه
ایه ا... مکارم
استاد صمدی
سایت لنکرانی(ره)
امام علی(ع)
امام حسین(ع)
سایت امام رضا (ع)
علامه حسن زاده
استاد قرائتی
استاد انصاریان
آیت الله جوادی
امام خامنه ای
سایت امام خمینی
سایت میرداماد
سایت اکبری
سایت حدادیان
سایت کریمی
سایت ارضی
سایت حاج قربان
سایت سلحشور
سایت طاهری
سایت انجوی نژاد
آرشیو لینكدونی































 

 

 

 

 
كمیاب های گرافیك
اگه نبینی ضرر می کنی - انبساط
-:- پایگاه شهید طباطبایی -:-
-:- نجوای ملکوت -:-
دریای دل
-:- سائلین الزهرا -:-
-:- یا حسین -:-
-:-کتابخانه اریا-:-
-:-مثل خدا-:-
-:-میهن انیمیشن-:-
-:-خراباتی-:-
-:-سخن یار آشنا-:-
-:-اسلام حقیقی-:-
-:- روشنی-:-
-:- حریم یاس -:-
-:- ماتم کده -:-
-:- حس غریب-:-
-:-عطر نماز-:-
-:- یار مهربون-:-
-:- بزرگترین سایت روانشناسی -:-

پایگاه مذهبی قرب

مدیریت


::پایگاه فرهنگی مذهبی باب العلم::


::شش گوشه::


::طراح مذهبی::


هیئت جوانان علی اکبر


 محفل شمع زینب سلام الله علیها


پایگاه  مذهبی کربلا


پایگاه بسیج


حریم یاس


شیعیان


دیار رنج



::اینترنت رایگان::

پایگاه مذهبی یا غریب

.::  ارتباط از طریق چت  ::.

 مدیریت

نویسنده

 نویسنده

نویسنده

تبلیغات

پشتیبانی

 


 

آمار وبلاگ

بازدید های امروز :  


بازدید های دیروز :  


بازدید های این ماه :  


بازدید های ماه قبل : 


کل بازدید ها :  


تعداد کل مطالب :  

 

 

 

 

مقدمه

یکی از مسایل مهم در دوران فعلی پاسخ دادن به برخی شبهات است .روش شبهه زدایی روش قرآن کریم است و پاسخ به سوالات جوانان ، رسالت نهادهای فرهنگی است مقاله زیر به یکی از شبهات مهم اهل سنت می پردازد .

سوال : با توجه به اختلافاتی که بر سر رهبری امام علی (ع) و امامان معصوم پس از او پیش آمده و با عنایت به محوریت قرآن بعنوان حبل الله الممدود و عامل وحدت جوامع اسلامی چرا در قرآن نام امام علی (ع) و جانشینان او ذکر نشده است ؟

 

برای خواندن ادامه نوشته به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

مقدمه

یکی از مسایل مهم در دوران فعلی پاسخ دادن به برخی شبهات است .روش شبهه زدایی روش قرآن کریم است و پاسخ به سوالات جوانان ، رسالت نهادهای فرهنگی است مقاله زیر به یکی از شبهات مهم اهل سنت می پردازد .

سوال : با توجه به اختلافاتی که بر سر رهبری امام علی (ع) و امامان معصوم پس از او پیش آمده و با عنایت به محوریت قرآن بعنوان حبل الله الممدود و عامل وحدت جوامع اسلامی چرا در قرآن نام امام علی (ع) و جانشینان او ذکر نشده است ؟
پاسخ به این سوال چند گونه می توان پاسخ دادکه برخی از گونه ها به نظر ناپسند می آیند:
پاسخ اول :
برخی گفته اند اگر خداوند اسم علی (ع) را در قرآن ذکر می کرد اهل سنت امروز که در جمله کوتاه « صَدَقَ اللهُ العَلِیُّ العَظیمُ » با تعصبی نابجا کلمه « العلی » را که صفتی از صفات خداوند است ، حذف می نمایند به احتمال زیاد به تحریف قرآن روی می آوردند و لذا خداوند برای جلوگیری از وقوع « تحریف در قرآن » عمدا ً از آوردن نام علی ( ع ) خود داری کرده است .
در نقد کوتاه از این نظر می توان گفت که این گفته تلویحا ً به ترس خداوند از مخلوق خود و دست بسته بودن او آن گونه که برخی یهود اعتقاد دارند اشاره دارد که « یَدُالله مَغلُولَهٌ » اما باید به سیاق قرآن کریم گفت هرگز چنین نیست زیرا دست خداوند کاملا ً باز است و می تواند قرآن خود را حفظ کند « بَل یَداهُ مَبسُوطَتانِ»( ۱ )
و از همه مهمتر این که مطابق فرهنگ قرآن ضامن حفظ این کتاب از تحریف ذات مقدس خداوند متعال است . زیرا در قرآنش به صراحت فرموده است « اِنّا نَحنُ نَزَّلنا الذِّکرَ و اِنّا لَهُ لَحافِظُونَ » ( ۲ )
وجود چند تاکید از قبیل اسمیه بودن جمله ، اِنَّ حرف تاکید ، لام تحقیق و وجود ضمیر فصل همگی نشان از عزم راسخ خداوند بر حفظ کتابش می باشد . نکته آخری که در نقد نظر اول حائز اهمیت است این که اگر خداوند بزعم این گروه از روی ترس اسم علی ( ع ) را حذف کرده ، پس چرا در اوج غربت اسلام و پیامبرش و در کشاکش حاکمیت شرک خبر از یکتا پرستی می دهد و از طریق پیامبر عزیزش به همه دنیا اعلام میکند که « قُولُوا لا ِالهَ اِلّا اللهِ » ؟
مگرهمین کلمه موجب انتقام کافران و مشرکان و راه اندازی جنگ ها نشد «وَ ما نَقَمُوا مِنهُم اِلّا اَِن یُومِنوا بِا الله العَزیزِ الحَمیدِ » ( ۳ )
بنا براین نظر فوق با عنایت به مبسوط الید بودن خداوند ، عدم تحریف قرآن و عدم وجود ترس بعنوان رذیله اخلاقی در خدا و رسول خدا ( ص ) بطور کل منتفی است .
پاسخ دوم :
برخی دیگر چنین اعتقاد دارند که خداوند متعال در آیاتی از قرآن نام مبارک علی ( ع ) را بصراحت ذکر کرده بود اما بعد ها بنا به مصالحی در دوران حیات رسول خدا ( ص ) و پس از آن برای حفظ وحدت و ترس از شقوق مذهبی از قرآن حذف گردید .
در نقد این نظر نیز نکاتی قابل تامل است :
۱-اقتضای پذیرش این نظر ، قبول تحریف لفظی در قرآن است که قطعا ً از دیدگاه قرآن ، سنت نبوی ، سیره امامان و با توجه به نسخه های موجود در دست مردم مردود می باشد که در سطور قبل مختصرا ً مورد اشاره واقع شد .
۲-با بررسی قرآنهای قدیمی و نسخ مربوط به آن معلوم می شود که این موضوع در هیچ قرآنی نبوده و معلوم نیست کسانی که به چنین دیدگاهی معتقدند این نکته را در کجا دیده اند ؟
۳- ظاهرا ً در برخی از تفاسیر عربی در برخی آیات که مربوط به امام علی ( ع ) بوده لفظ « علی » در پرانتز ذکر شده مثلا ً درآیه تبلیغ « یَا اَیُّها الرَّسُولُ بَلِّغ مَا اُنزِلَ اِلَیکَ ( فی علی ) مِن رَبِّکَ »(۴) که بعضی ها کلمات میان پرانتز را حرف خدا دانسته اند در حالی که بطور واضح تفسیر است نه تنزیل .
۴- اقتضای پذیرش این نظریه آن است که پیامبر اکرم ( ص ) و یا امامان ما مطلبی را به قرآن افزوده یا از آن کاسته اند که این موضوع بمعنای تحریف بوده و این کارهمان است که

قرآن کریم یهودیان و مسیحیان را به انجام آن متهم می کند و می فرماید « فَوَیلٌ لِلَّذینَ یَکتُبُونَ الکِتابَ بِاَیدِیهِم ثُمَّ یَقُولُونَ هَذا مِن عِندِاللهِ …… » ( ۵ )
پس وای به حال کسانی که کتاب را با دستانشان می نویسند و سپس می گویند این از طرف خداست
آری همه می دانند که اینگونه اعمال از حکمت آنان بعید و از عصمتشان دور و بنابراین ازارتکاب آن مبرا هستند .
پاسخ سوم :
صاحبان این نظر معتقدند نه خداوند از روی ترس عمدا ً نام علی ( ع ) را از آیات قرآن حذف کرده و نه این کار پس از نزول این کتاب حیات بخش توسط پیامبر و جانشینانش علیهم سلام الله انجام پذیرفته است بلکه اقتضای بلاغت قرآن و فصاحت کلام الله عدم ذکر نامها و اعلام است . بلکه اگر آنطور که برخی از مردم می خواهند نام علی ( ع ) در قرآن ذکر شده بود و فی المثل تصریح شده بود که ولّیِ شما خدا ورسول و علی ابن ابی طالب است ، ارزش بلاغی آن به مراتب کمتر از آیه ولایت و حتی امکان سوء استفاده ، از آن نیز افزایش می یافت زیرا بعد ها ممکن بود و هست که دهها نفر با نام علی بن ابی طالب ادعای امامت منصوصه نمایند و بهانه کنند که نامشان به صراحت در قرآن ذکر شده است .
در توضیح این نظریه و در تایید آن نکات ذیل قابل توجه است .
اولا ً قرآن کریم به اقتضای اینکه برای انذار و تبشیر همه کسانی که پیام این کتاب به آنان می رسد ، نازل شده « وَ اَوحی اِلیَّ هَذا القُرآنّ لِاُ نذِرَکُم بِهِ وَمَن بَلَغَ » ( ۶ )
لازم است از امتیاز« ابدی بودن » برخوردار باشد و لذا از بودن نام اشخاص ، اماکن ، تاریخ تولد ، تاریخ جنگ و امثال آن مبرا باشد . برای همین است که می بینیم که از میان ۱۲۴ هزار پیامبر بنا به روایت ابوذر ، تنها نام ۲۵ نفر از انبیای صاحب شریعت یا مهم ذکر شده است و از بردن نام سایر رسل الهی پرهیز شده است . که هر کدام از آنان از ویژگی های خاصی برخوردار بوده که به « تبیین آئین » کمک کرده که درجای خود و در مقوله ای مجزا قابل بررسی است .
از میان اصحاب پیامبر ( ص ) که علی ( ع ) جز این دسته است در قرآن تنها و تنها نام « زید » پسر خوانده پیامبر اکرم ( ص ) ذکر شده که کاملا ً حائز اهمیت است . زیرا در عرب پسر خوانده را پسر می دانستند و برای او حقوق وارث قائل بودند .
. قرآن کریم با بیان ماجرای اختلاف زید با همسرش و نهایتا ً طلاق او و ازدواج پیامبر با زن مطلّقه زید عمدا ً خط بطلان بر این اندیشه جاهلی کشیده زیرا با وجود شبهه فرزندی زید – پناه به خدا – گویا آن حضرت با عروس خود ازدواج کرده است !!
برای اطلاع بیشتر به آیات ۳۷ و ۳۸ سوره مبارکه احزاب مراجعه کنیم .
ثانیا ً : عرف قرآن کریم آن است که افراد را از طریق بیان فضایل معرفی نماید اسم را واگذار دو رسم را برجسته دارد .
در آیه ولایت بجای بردن نام علی ( ع ) از فضیلتی مهم بنام اهدای انگشتری به فقیر در رکوع نماز ‌،‌ سخن گفته تا هم رهبری را معرفی و هم مردم را به فضایل اخلاقی رهنمون سازد .
لذا می فرماید « اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الّذینَ آمَنوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلوهَ وَ یُوتُونَ الزَّکاهَ وَ هُم راکِعُون » ( ۷ )
آری دادن انگشتری در حین نماز فضیلتی بی بدیل است و خود معرف انسانی بی نظیر- رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی ( ره ) نیز به همین سیاق فرمود « رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله است که نارنجک به کمر می بندد و به زیر تانک می رود » این در حالی است که برخی ها گمان می کنند که باید می فرمود « رهبر ما محمد حسین فهمیده است » پس واضح است که بار بلاغی این گفتار و نیز عدم سوء استفاده از آن بسیار بالاتر از نام بردن از شهید فهمیده است .
ثالثا :در فرهنگ قرآن ، آیات مجمل و یا متشابه نیازمند به مبین و مفسر و تاویل کننده است . خداوند به صراحت می فرماید (( وَ اَنزَلنا اِلیکَ الذِّکرَ لِتُبَیِّنَ لِلنِّاسِ ما نُزِّلَ اِلَیهِم )) ( ۸ )
و ما بسوی تو قرآن را نازل کردیم تابرایشان تبیین کنی آنچه بسویشان نازل شده . شان مبین و مفسر بودن پیامبر و به تبع آن جانشینان پاک آن حضرت یعنی امامان آن بزرگوار اقتضاء دارد که جامعه اسلامی زانوی شاگردی زده و از محضر این قرآن های ناطق مصادیق این آیه را بپرسد و یا با تدبر خویش به آن دست یابد .

براستی آیا آیه شریفه (( و مِنَ النّاسِ مَن یَشرِی نَفسَه ابتِغاءَ مَرضاهِ اللهِ وَ اللهُ رَئوفٌ بِالعِبادِ )) ( ۹ )
با توجه به اقدام تحسین برانگیز امام علی ( ع ) در خوابیدن بجای پیامبر ( ص ) در لیله المبیت نیازی به ذکر نام علی ( ع ) دارد ؟
یا اتفاق فرق مسلمین بر شان نزول و اقوال مختلفه از رسول خدا در مورد آن بزرگوار سلام الله علیه جایی برای تردید باقی می گذارد ؟
رابعاً : این شبهه که چرا نام علی ( ع ) در قرآن ذکر نشده تلویحاً و شاید تصریحا ً بیانگر این نکته می باشد که طراحان این شبهه بنا دارند به همه القاء کنند که همه مسایل باید به صورت جزء و ریز در قرآن ذکر شود که این با ابدی بودن قرآن از یک سو و شان مفسر و مبین بودن پیامبر ( ص ) و اهل بیتشان علیهم السلام از سوی دیگر هم خوانی ندارد.
آیا براستی در قوانین اساسی یک کشور می توان به قوانین جزئی تر و مصادیق آن اشاره و تصریح کرد ؟ یا اینکه قوانین اساسی میزان برای سایر قوانین است ؟
در آخر باید به این نکته مهم که هدف از قرآن کریم تدبر و تفکر بوده اشاره نمائیم.
(( کِتابٌ اَنزَلنَاهُ اِلَیکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ )) ( ۱۰ )
آری جایگاه تفکر مسلمانان در فهم عمیق آیات و مصادیق آن نکته ای است که متاسفانه در عالم اسلام عمدًا یا سهواً مورد غفلت قرار گرفته است .
امید است قفل دلها باز و با تفکر عمیق در قرآن قلل پیشرفت انسانی و علمی را فتح نمائیم که فتح المبین همین است.
والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

پی نویس ها :
۱ -مائده آیه ۶۴                ۶- انعام آیه ۱۹
۲-حجر آیه ۹                  ۷- مائده آیه ۵۵
۳-بروج آیه ۸                ۸- نحل آیه ۴۴
۴-مائده آیه ۶۷              ۹-بقره آیه ۲۰۷
۵-بقره آیه ۷۹            ۱۰-ص آیه ۲۹


محمد موسوی
 

« -:-   یادداشت  های پیشین -:- »

 

 


    چرا نام علی (ع) در قرآن ذکر نشده است ؟

    .

    منتقل شد

    -:-حاج سعید حدادیان-:-

    -:- فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی

    -:- هركس به بهانه مذهب بخواهد اتحاد مسلمانان را بهم بزند

    -:- برای گنبد زردت ، آقا جون قلب من گیره

    -:- یک خاطره درباره صبر کردن

    به نظر شما چرا؟!!!!!

    داستان کوتاه و آموزنده - ستایش خدایی

    ۞ویژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞

    چه جوری یه نماز با حال بخونیم؟!

    چت کردن

    سهم من

    عشق(2)

    رابطه انسان و دین

    هاااااااا اییییییی عخش كه وگن یعنی چه؟!!!!!!

    دگم بدبخت..!!!!

    کمی اندیشه کافیست

    آقا تو بیا ولی فقط با یک شرط...

    عاقبت انسان

    علی عشق است

    خود را دریاب

    گذر روزگار از منظر امام حسین(ع)

    -:-برای دلم آیه ی صبر آمد

    -:- آی شهیدا یه عمره دل من تنگ براتون

    -:- امیر ترابیان-:-

    -:- دیوانه شد دلم ، كه سپردم به دست یار

    -:- برای من دعایی کن ، توان ماندن بگیرم

    -:- کاروان رفت و ما به جا ماندیم
                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

                               

[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77]

 
 
 
.::     عضویت در خبرنامه    ::.

جهت دریافت جدیدترین مداحی و سخنرانی سایت 

  ادرس ایمیل خود را در این مکان درج نمایید






 
 
.::     تماس با ما و نظرات شما   ::.
 
 
 نام و نام خانوادگی :

 آدرس ایمیل:

ادرس سایت:

 پیام:


 

به منظور ترویج فرهنگ تشیّع، هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت بلامانع می باشد

نثار حضرت زینب صلوات  

   بازدید امروز :                                                                   قربWWW.GHORB.IR قرب                                                                 بازدید دیروز :